Romantismul romanesc
La noi, romantismul s-a manifestat si in perioada pasoptista, sub forma unui romantism care milita in primul rand pentru constituirea unei literaturi originale, in care se regaseau si elemente clasice. Dar romantismul si-a gasit expresia plenara in lirica eminesciana, odata cu epoca urmatoare, a Junimii si a marilor autori din a doua jumatate a secolului al XIX-lea.
Caracteristici:
- valorificarea elementului national (folclor,natura,istorie);
- caracterul militant (creatia artistica este subordonata idealurilor nationale si sociale ale epocii; se urmarea mobilizarea publicului cititor pentru realizarea acestor idealuri;
- caracter retoric (decurge din dimensiunea lui militanta, stilul retoric fiind o modalitate de persuasiune);
- eclectismul stilistic(romantismul romanesc, de la scriitori pasoptisti si pana la Eminescu, si-a integrat anumite aspecte si trasaturi particulare ale clasicismului, acest amestec de clasicism si romantosm fiind, dupa istorici literari, o caracteristica a romantismului tarziu, numit si romantismul Biedermeier).
Particularitati ale prozei romantice
- prezenta unui narator implicat afectiv, ce renunta uneori(asa cum se intampla in proza fantastica la atributul omniscientei;
- actiune bogata in intamplari neobisnuite si rasturnari de situatie spectaculoasa, legate cel mai adesea de ascensiunea si prabusirea unor personaje;
- personaje exceptionale, inzestrate cu calitati sau defecte iesite din comun;
- cultivarea pitorescului(pitoresc este ceea ce place ochiului,ceea ce e singular, neobisnuit)
- intrebuintarea frecventa a antitezei, atat ca procedeu compozitional, cat si ca mijloc de caracterizare a personajelor;
- limbaj care mizeaza pe expresivitate, bogat in figuri de stil;
- interes manifestat fata de specii cum ar fi nuvela istorica si romanului istoric,nuvela fantastica si romanul fantastic; memorile de calatorie.
Teme si motive in poezia eminesciana
Tema naturii si a iubirii:
Motive: lacul, marea, izvorul, stelele, luceafarul, noaptea,
"sara-n asfintit", teiul, nufarul, intalnirea indragostitilor, chemarea iubitei, asteptarea infrigurata, nostalgia, dorul, femeia-inger si femeia-demon, voluptatea suferintei.
Tema (supratema) timpului
Motive: inserarea, trecerea inexorabila a timpului, momentul genezei si al extinctiei universului, istoria, epocile vechi sau mitice ale lumii si ale istoriei nationale(Dacia, Egiptul Antic, Evul Mediu,etc) timpul sacru al iubirii, timpul cosmic (al Luceafarului) si timpul uman-terestru.
Tematica filosofica
Motive: calatoria cosmica, geniul (cu ipostazele: "batranul dascal" din Scrisoarea I, tanarul voievod, Luceafarul, indragostitul, "cufundat in stele", magul, profetul, regele, "imparatul si proletar") conditia umana ca vis, viata ca teatru.