IAU/I-AU
- Completeazǎ spaţiile libere cu cuvinte potrivite:
iau............................................... i-au............................................ i-au..........................................
i-au.............................................. iau............................................. iau............................................
iau............................................... i-au............................................ i-au...........................................
............revista ................... spus .................... descris
............ un corn .................... creionul .................... o prǎjiturǎ
............ explicat ................... suparat .................... apucat
Dupǎ concursul de matematicǎ, profesorii ................ lǎudat pe cei buni. ............... spus lui Dǎnuţ sǎ lucreze mai multe probleme. Eu .................. culegerea sǎ lucrez împreunǎ cu el. Ȋmi doresc sǎ .............. şi eu premii la olimpiadǎ. ................... un buchet de flori pentru sora mea, care a luat premiul întâi.
Este ziua Corinei. Bunicii ...............cumpǎrat o bicicletǎ. Mama m-a sfǎtiut sǎ ............... nişte cǎrţi pentru ea. Parinţii ............... dat bani pentru o excursie. Profesorii .................. adus numai laude. Colegii ........... dǎruit un urs de pluş. Eu .............. ursul şi îl duc în camera ei.
Este foarte fericitǎ.
......................... stropitoarea şi ud florile.
Observ cǎ liliacului ............... mai înflorit câteva crengi.
................ un buchet de trandafiri pentru mama. Fraţii mei ............ adus şi bunicii un buchet.
- Alege forma corectǎ:
Cad primii fulgi de nea. Bucuroasǎ, iau/i-au paltonul şi cǎciula şi ies afarǎ. Ȋntind mâna şi iau/
i-au în palmǎ un fulg de nea. Privesc cum se topeşte repede. Câţiva colegi i-au/iau strigat pe Marin şi pe Vasile. Iau/I-au aruncat lui Azorel un bulgǎre de nea. Câinele sa/s-a speriat şi a început sǎ latre.
Lizuca şi Patrocle iau/i-au cerut voie rǎchitei sǎ înnopteze în scorbura sa/s-a.
-Uite, Patrocle, iau/i-au paltonaşul, mǎ îmbrac cu el şi-mi pun bereta pe cap.
Vietǎţile pǎdurii iau/i-au primit cu drag pe cei doi.
Târziu, bunicii iau/i-au gǎsit în dumbravǎ şi iau/i-au dus în cǎsuţa lor.
Vreau sǎ iau/i-au numai note bune!
Primii fulgi de nea iau/i-au adus bucurie în suflet.
Când l-au întâlnit, i-au/iau mulţumit pentru ajutorul dat.
Pǎrinţii iau/i-au cumpǎrat lui Andrei o maşinuţǎ.
O iau/i-au pe Ana la mine.
Iau/I-au adus ce şi-a dorit.
- Scrie sinonime pentru cuvântul “iau”:
Iau cartea de pe masǎ..................................
Iau un caiet din ghiozdan.................................
Iau bomboane de la magazin................................
Iau câinele de lanţ..................................
Iau merele din pom şi le pun în lǎdiţǎ............................
Iau premiul I la concurs dacǎ mǎ pregatesc serios...........................
Iau o carte de la bibliotecǎ...................................
Iau trenul pânǎ la Bucureşti.............................................. ..
O iau pe Alina la mine sǎ ne jucǎm cǎrţi.................................................. ..........
- Completeazǎ:
`în cuib-....................................... în tablou-............................................. `în curte-................................................ în carte-................................................. ... `din casǎ-.................................................. . din cǎmarǎ-................................................ `din frigider-............................................... din ghiozdan-.............................................
|
`el îi spune-..................................... ea îi aduce-....................................... `ei îi cumpǎrǎ (Mariei)-...................................................... ... ele îi povestesc (Anei)-...................................................... ... `Ele îi aşazǎ (pe copii)-...................................................... .... Ei îi hrǎnesc (pe câini)-...................................................... ... `Ea se plimbǎ-............................................. El se joacǎ-............................................... `Ele se împacǎ-............................................ Ele se urcǎ-................................................ |
- Alcǎtuieşte enunţuri cu cuvinte descoperite şi însemnate la exerciţiul 4.
- Corecteazǎ greşelile:
La marginea satului bunicilor, dealurile sunt acoperite cu pǎduri întinse. Sǎtenii i-au de aici lemnul necesar focului s-au construcţiilor.
Ȋntrun an, bunicul l-a rugat pe pǎdurar sǎ marcheze arborii buni pentru foc. Aşa, tǎierile nu sau mai fǎcut la întâmplare, iar localnicii iau defrişat pe cei mai bǎtrâni.
Ȋn locul numit tǎieturǎ, cresc la începutul lui iunie mulţi fragi şi multe ciuperci.
Ȋntro zi a, mers aici cu Ioana şi cu prietena s-a. Eu avem douǎ coşuri: întrun coş voiam sǎ culeg fragi, iar în celǎlalt, ciuperci.
A foat foarte frumos: am cules şi am mâncat fragi, ne-am jucat şi,întrun târziu am plecat spre casǎ.
- Descoperǎ propoziţiile ascunse:
a, cuib, într-un, pentru, şi, lângǎ, puişori, vrǎbiuţa, fǎcut,ea, copǎcel.
i-au, pe, paşii, spre, pǎdure, purtat, cei, cǎsuţa, din, doi.
Ionel, seama, la, nu, vrut, poveţele, a, ia, sǎ, mamei.
vreau, mâine, notǎ, sǎ, la, iau, mare, test.
- Alcǎtuieşte un text în care sǎ foloseşti toate ortogramele învǎţate. Dǎ-i un titlu potrivit.
LA/L-A, L-AU
- Completeazǎ cu la şi l-a spaţiile punctate:
................şcoalǎ ................compunere .............noi
.................adus .................stropit .............mai vǎzut
Nota............ .................lǎudat .............Bucureşti
.............. supǎrat .................Maria .............ascultat
.............asfinţitul soarelui, melcul se întorcea de ........... plimbare. Cǎsuţa din spate .............. obosit. ............mijlocul drumului, s-a oprit. Cǎrǎbuşul ............... salutat amical.
Melcul ............ întrebat:
-De ce te grǎbeşti aşa, bǎrbosule?
-Trebuie sǎ ajung ........ casa mea. Eu nu am casa cu mine, ca dumneata.
.............. asta melcul nu se gândise.
Gina, rǎţuşca cea micuţǎ, A plecat ........... piaţǎ Foarte dimineaţǎ. Pe Boby ............ mângâiat Şi în pǎtuţ .......... lasat. -Sǎ nu pleci, puiuţ, la baltǎ, |
Cǎ vulpea de-abia fe-aşteaptǎ, Când s-a-ntors – bobocul nu-i, Numai coaja oului. ........furat şireata, oare? Se-ntreba cu grijǎ mare Şi ......... baltǎ se opri, |
Dar pe loc ea înlemni: ......... doi paşi în stufǎriş, Roşioara-i în tufiş. Oare ce s-a întâmplat? Puteţi sǎ îmaginaţi Şi-apoi sǎ conţinuaţi? |
- Alege forma corectǎ:
Când la/l-a vǎzut pe Marele-Luminǎtor cǎ vrea sǎ intre în pǎdure, Lalo, gândǎcelul cafeniu, l-a/la rugat:
-La/L-a noapte este beznǎ şi mi-e tare fricǎ. Dǎ-mi, te rog, o fǎrâmǎ de luminǎ!
Stǎpânul luminii la/l-a lǎsat sǎ se aureascǎ, şi i-a dat o scânteie. Noaptea, l-a/la întuneric, gândǎcelul împrǎştia luminǎ. Se transformase în licurici.
De fricǎ, ţeposul stǎtea ghemuit la tulpina nucului. Vulpea l-a/la mânat ca pe o minge. Nu la/l-a mâncat, din cauza ţepilor. S-a înţepat la bot.
Când ariciul se gândea la/l-a ajutor, la/l-a auzit pe Azor.
Acesta la/l-a salvat.
-Ai plecat la/l-a plimbare, cumǎtrǎ?strigǎ dulǎul.
Dar vulpea nu la/l-a auzit. O luase la sǎnǎtoasa.
- Transformǎ:
azi |
ieri |
îl ascultǎ îl cautǎ îl ajutǎ îl priveşte îl transformǎ îl felicitǎ îl ceatrǎ îl supǎrǎ |
|
- Completeazǎ cu ”l-au”:
Copiiii nu ................. ascultat pe Ionel. Prietenii nu ............... crezut pe George.
Pǎrinţii................... pedepsit pe Alin. Colegii nu ...........aşteprtat şi pe el.
De ce ............... dus la bunici pe Mihai? Când ........... vǎzut pe Mircea ............. felicitat.