INTRODUCERE (INTRODUCTION)
Pentru a facilita înţelegerea limbii engleze şi a modelelor de presă britanică şi americană de către studenţii de toate nivelele de la forma de Frecvenţă Redusă, din cadrul Facultăţii de Jurnalism, şi în special pentru a veni în ajutorul începătorilor, cursul de faţă îşi propune o introducere atât în gramatica şi vocabularul limbii engleze, în general cât şi în cel cu specific de presă, structurată după cum urmează: Alfabetul şi simbolurile fonetice, Gramatica – noţiuni elementare, Vocabular general şi specificnivel elementar, Modele de presă britanică şi americană, Cum să scriem/gândim un eseu – De la paragraf la scrierea academică.
CAPITOLUL 1 (FIRST CHAPTER)
ALFABETUL SI SIMBOLURILE FONETICE (THE ALPHABET AND THE PHONETIC SYMBOLS)
Obiective specifice: Prin capitolul de faţă studentul începător va deprinde competenţa de a pronunţa corect suntele limbii engleze.
Subcapitole: 1. Alfabetul
2. Simbolurile fonetice
1. ALFABETUL (THE ALPHABET)
A [ei] B [bi] C [si] D [di] E [i:] F [ef] G [dЗi] H [eit∫] I [ai] J [dЗei] K [kei] L [el]
M N [en] O [əu] P [pi:] Q [kju:] R [ar]
S [es] T [ti:] U [ju:] V [vi:] W [dΛbəl ju:]
X [eks] Y [wai] Z [zed]
2. SIMBOLURILE FONETICE (THE PHONETIC SYMBOLS)
De ce ne trebuie simbolurile fonetice?
Simbolurile fonetice ne trebuie pentru a înţelege mai bine cum se pronunţă un cuvânt atunci când îl vedem în dicţionar. Această introducere îşi propune o mai bună transmitere şi receptare a sunetelor limbii engleze şi a simbolurilor fonetice corespunzătoare, de către studenţii începători, prin echivalarea aproximativă a respectivelor sunete cu cele ale limbii române.
a)Vocalele (the vowels):
Sunetul în limba engleză (the sound in English) |
Exemplu de cuvânt în limba engleză (Example of English Words) |
Sunetul aproximativ în limba română şi pronunţia din română a cuvântului englezesc (the sound in Romanian and the Romanian pronunciation of the English word)
|
[i:] |
See [si:] (= a vedea) |
[ii] – [sii] |
|
His [hIz] (= al lui) |
– [hiz] |
|
Twenty [‘twenti] (=20) |
– [tuenti] |
[e] |
Ten [ten] (= 10) |
[e] - [ten] |
[æ] |
Stamp [stæmp] (= timbru) |
[e-a] (între e şi a) – [steamp] |
[a:] |
Father [‘fa:ðə] (B.E*)/ [‘fa:ðər] (A.E) (= tata) |
[aa] – [faa+ z peltic (cu limba între dinţi) + ă + (în engl. americană r retroflex (îndoit spre cerul gurii) |
[o] |
Hot [hot] (= fierbinte) |
[o] – [hot] |
[o:] |
Morning [‘mo:niŋ] (B.E)/ [‘morniŋ] (A.E) (= dimineaţa) |
[oo] – [moo (o + r retroflex în engl. americană) nin (ŋ = ng, cu g mai degrabă mut)] |
|
Football [‘futbo:l] (= fotbal) |
– [futbool] |
[u:] |
You [ju:] (= tu) |
[uu] – [iuu] |
[Λ] |
Sun [sΛn] (= soare) |
[a] – [san] |
[ə: ] sau [3:] |
Learn [lə:n] (B.E)/[ lərn](A.E)sau [l3:n] (= a învăţa) |
[ăă] – [lăăn] / [lărn] (r retroflex) |
[ə] |
Letter [‘letə] (B.E}/[letər] (A.E) (= literă, scrisoare) |
[ă] – [letă]/ [letăr] (r retroflex) |
* - B. E, A. E = British English (engleza britanică), American English (engleza americană)
- Diftongii (două vocale împreună) – Diphthongs (two vowels together)
Sunetul în limba engleză (the sound in English) |
Exemplu de cuvânt în limba engleză (Example of English Words) |
Sunetul aproximativ în limba română şi pronunţia din română a cuvântului englezesc (the sound in Romanian and the Romanian pronunciation of the English word) |
[ei] |
Name [neim] (= nume) |
[ei] – [neim] |
[əu] |
No [nəu] (=nu) |
[ău] – [nău] |
[ai] |
My [mai] ( = al meu) |
[ai] – [mai] |
[au] |
How [hau] (= cum) |
[au] – [hau] |
[oi] |
Boy [boi] (= băiat) |
[oi] – [boi] |
[iə] |
Hear [hiə] (B.E.)/ [hiər] (A.E) (= a auzi) |
[iă] – [hiă] / [hiăr] |
[eə] |
Where [weə] (B.E)/ [weər] (= unde) |
[eă] – [ueă] / [ueăr] |
[uə] |
Tour [tuə] (B.E)/ [tuər] (A.E) (= tur) |
[uă] – [tuă] / [tuăr] |
- Consoanele (the consonants)
Sunetul în limba engleză (the sound in English) |
Exemplu de cuvânt în limba engleză (Example of English Words) |
Sunetul aproximativ în limba română şi pronunţia din română a cuvântului englezesc (the sound in Romanian and the Romanian pronunciation of the English word) |
[p] |
Pen [pen] (= stilou) |
[p] – [pen] |
|
Big [big] (= mare) |
– [big] |
[t] |
Tea [ti:] (= ceai) |
[t] – [tii] |
[d] |
Do [du:] (= a face) |
[d] – [duu] |
[k] |
Cat [kæt] (=pisica) |
[c] – [chet] |
[g] |
Go [gəu] (= a merge) |
[g] – [gău] |
[f] |
Four [fo:] (B.E)/ [fo:r] (A.E) (= 4) |
[f] – [foo]/ [foor] |
[v] |
Very [‘veri] (= foarte) |
[v] – [veri] |
[s] |
Son [sΛn] (= fecior, copil) |
[s] – [san] |
[z] |
Zoo [zu:] (= gradina zoologică) |
[z] – [zuu] |
[l] |
Live [liv] (= a trăi, a locui) |
[l] – [liv] |
[m] |
My [mai] (= al meu) |
[m] – [mai] |
[n] |
Near [niə] (B.E)/ [niər] (A. E) (= lângă) |
[n] – [niă] / [niăr] |
[h] |
Happy [‘hæpi] (= fericit) |
[h] – [hepi] |
[r] |
Red [red] (= roşu) |
[r]- [red] |
[j] |
Yes [jes] (= da) |
[iî] – [ies] |
[w] |
Want [want] (= a vrea) |
– [uant] |
[θ] |
Thanks [θæŋks] (= mulţumesc) |
[‘s’ peltic, pronunţat cu limba între dinţi] – [θencs] |
[ð] |
The [ðə] (= articolul hotărât] |
[‘z’ s’ peltic, pronunţat cu limba între dinţi] – [ðă] |
[∫] |
She [∫i:] (= ea) |
[ş] – [şii] |
[3] |
Television [‘telivi3n] (= televiziune) |
[j] - [‘telivijân] |
[t∫] |
Child [t∫aild](= copil) |
[ce/ci] – [ciaild] |
[d3] |
German [d3ə:mən] (B.E)/ [d3ərmən] (A.E) |
[ge/gi] – [ge-ărmăn] |
[ŋ] |
English [‘iŋgli∫] (= Englez(ă)) |
[niî/ng] – [ingliş] |
Exerciţiu: Scrieţi fonetic, în limba engleză, următoarele cuvinte:
Boy =………. Paper = ………. Journalism = ………..
Girl = ………. Newspaper = ……… journalist = ………….