AnnaE
#0

Clasicismul

 

1. Trăsături

 

a) Mitizarea – transfigurarea realităţii prin mit, ca mod de a exprima

conceptul de lume ca mit, preluat din antichitate. Zeul Apolon, între cele

nouă muze, ca în tabloul lui Rafael, intitulat Parnasul, ne dă o imagine a

clasicismului.

 

b) Etica – cultivarea virtuţilor ca sens al artei, ceea ce-i dă un caracter

moralizator. Virtuţile clasice sunt: cumpătarea (sophrosyne), dreptatea

(dikaiosyne), înţelepciunea (sophia), curajul (andreea). Lor li se vor adăuga

virtuţile creştine: credinţa, speranţa, dragostea, hărnicia, mila, curăţenia,

smerenia.

 

c) Spaţialitatea – sublimarea timpului în spaţiul sacru – templul –

Platon – cetatea ideală în dialogul Republica.

 

d) Măsura – legea armoniei şi echilibrului, concentrată în numărul de

aur, secţiunea de aur, pe baza căreia s-au construit toate monumentele de

artă: piramidele, templele, statuile. Conceptul de homo mensura – omul –

măsura tuturor lucrurilor.

 

e) Principiile – preluate de la Platon: Binele, Adevărul, Legea,

Armonia şi Frumosul; principii primordiale: apa, aerul, focul, pământul şi

eterul (apeiron).

Unii cercetători consideră că principiile pământul şi aerul

caracterizează clasicismul, iar apa şi focul, barocul.

 

f) Conceptele

– mimesis — a imita.

– catharsis — purificare, înălţare (susţinut de Aristotel în Poetica).

– carpe diem — trăieşte clipa, adică pentru prioritatea valorilor

materiale.

– homo sapiens — omul cugetător, cunoscătorul.

– homo faber — omul făurar, creatorul.

– homo ludens — omul lumesc, plin de vicii.

– panta rhei — toate curg, devenirea.

– fortuna labilis — destinul schimbător.

– tehne — artă şi meşteşug.

– hybris — strălucire.

 

g) Caracterul – determină acţiunea – trăsături ideale sau generalumane.

 

h) Analogia – eroii sunt asemenea, de unde conflictul implacabil, ca în

Antigona lui Sofocle, între Creon şi Antigona, fiindcă ambii sunt inflexibili.

i) Eternul – anistorismul – eroii sunt fără evoluţie interioară – arta este

autonomă – se cultivă atemporalitatea.

 

j) Antropocentrismul – omul, centru al lumii, şi nu Dumnezeu –

Sofocle Antigona: „În lume-s multe mari minuni / Mai mari ca omul însă

nu-s“.

 

k) Raţionalismul – omul, condus şi caracterizat prin raţiune, eliberat

de patimi şi purtător al virtuţilor.

 

l) Utilul şi plăcutul – utile cum dulci – scop al artei – susţine Horaţiu:

„Arta să fie desăvârşită, dar să fie şi utilă“.

 

m) Homeostasia – societatea, un organism viu, într-o continuă

metamorfoză – artistul, o conştiinţă a unei lumi.

 

n) Obiectivismul – atitudinea logică, obiectivă – aspectul juridic al

lumii, al omului, societăţii. Înlăturarea subiectivismului.

 

o) Kalokagathos – tipul uman ideal – arhetipul realizat pe baza unui

principiu (arhe).

 

2. Boileau — L’art poetique — program al clasicismului francez

 

a) Arta este o imitaţie a naturii umane – conceptul de mimesis aplicat.

 

b) Idealul literaturii este adevărul, care se confundă cu sinceritatea –

interpretarea subiectivă a principiului Adevărul, al lui Platon.

 

c) Arta, literatura – un produs al muncii – conceptul de tehne aplicat.

 

d) Există un frumos absolut, care este greu de diferenţiat, foarte simplu

şi foarte complex pentru toată lumea – principiul Frumosul, al lui Platon,

aplicat.

 

e) Natura este un ideal dificil.

 

3. Programul realizat de scriitorii clasicişti

 

a) eroi ideali în împrejurări ideale sau general-umani în împrejurări

general-umane.

 

b) tema, eroii, conflictul, subiectul sunt luate din viaţa claselor

dominante.

 

c) raţionalismul.

d) armonia şi echilibrul.

 

e) caracterul moralizator.

 

f) specii: epopeea, fabula, epistola, satira, epigrama, comedia, tragedia.

 

g) procedee:

– regula celor trei unităţi de spaţiu, timp şi acţiune,

– mitizarea,

– analogia.

 

h) reprezentanţii: Pierre Corneille Cidul, Horaţiu;

 Jean Racine Fedra, Andromaca;

 Molliere Tartuffe, Don Juan, Avarul;

 La Fontaine Fabule;

 La Bruyere Caracterele.

 

descărcare fișier...

Attachments
Clasicismul.docx 15.65 Kb . 117 Views