Opera epica
Este o creatie in proza sau in versuri caracterizata prin desfasurarea unei aciuni plasate intr-un anumit spatiu si timp, in care autorul isi face simtita prezenta indirect, relatarea facandu-se de catre narator, la persoana a III-a(obiectiv) si la persoana I (subiectiv).
Proza
- este un mod de exprimare care ia forma obisnuita a vorbirii curente
- este proprie, initial lucrarilor stiintifice, definind ulterior un gen literar
Actiunea - denumeste faptele, evenimentele, intamplarile ce se succeda intr-o opera literara determinata de relatiile dintre personaje sau de raportul acestora cu mediul inconjurator
- din punctul de vedere al timpului poate fi continua (cronologica) sau discontinua, cu reveniri la momente trecute
- din punctul de vedere al spatiului, poate fi liniara, cand se urmareste evolutia unui personaj sau in planuri paralele, cand evenimentele se desfasoara pe serii de fapte de importanta aproape egala.
Exemplu :
- actiune continua : Moara cu Noroc de Ioan Slavici
- actiune discontinua : Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi
- actiune liniara : Alexandru Lapusneanul
- actiune in planuri paralele : Ion de Liviu Rebreanu
Personajul literar
- este fiinta (om sau animal) care savarseste o actiune in opera literara
- uneori personajul poate fi obiect (scrisoarea din comedia lui I.L.Caragiale), un spatiu (hanul din Hanu Ancutei de Mihail Sadoveanu)
- in clasicism personajul devine un caracter, o psihologie statica, generalizanta, construita in jurul unei singure insusiri (avarul, mincinosul, slugarnicul)
- in romantism, personajul este realizat pe baza unei antiteze, insusiri in opozitie ale aceleasi fiinte, contrastul intre insusirile a doua sau mai multe personaje; apozitia trup(urat) - suflet (frumos), etc.
- in realism, personajul devine tip, intrunind in modul cel mai expresiv trasaturile esentiale ale indivizilor din categoria pe care o reprezinta si complexitatea caracterologica;
- deosebirea dintre personajele clasicilor si cele ale realistilor consta in lipsa de individualitate, a celor dintai si in apropierea pana la identificare, cu omul real, strict incadrat in timp, a celor din urma
-personajele realistilor, "fac concurenta starii civile" ( G.Ibraileanu).
Categorii de personaje
a) dupa locul ocupat in actiune
- principale - evenimentele se construiesc in jurul lor
- secundare - ocupa un loc mai putin important in actiune, contribuind la crearea de situatii in care sa se dezvaluie trasaturile protagonistului; apar de mai multe ori in desfasurarea evenimentelor
- episodice - apar intr-un singur moment al actiunii; sunt lipsite de importanta in economia operei
b) dupa semnificatia etica
- pozitive
- negative
c) dupa raportul cu realitatea
- fantastice
- legendare
- alegorice
- istorice
- autobiografice
d) dupa complexitatea psihologica
- plate (construite in jurul unei trasaturi constante la reactiile lor; nu evolueaza)
- rotunde (reactioneaza imprevizibil, isi modifica radical comportamentul, cunosc adanci prefaceri sufletesti/morale)
e) dupa rolul interpretat
- protagonistul
- antagonistul (construit in antiteza cu protagonistul)
- personajul oglinda ( in care eroul se regaseste ca mentalitate, ca motivatie a actiunii)
Alte categorii de personaje
- personajul absent (nu apare in actiune, este o prezenta evocata) - ex: Nechifor Lipan - Baltagul de Mihail Sadoveanu
- personajul reflector (comentator al actiunii) - ex Paul de Marenne in romanul Zodia Cancerului de Mihail Sadoveanu
- personajul individual
- personajul colectiv - ex: multimea care cere capul lui Motoc in nuvela Alexandru Lapusneanul de Costache Negruzzi