AnnaE
#0

Adjectivul – fisă de lucru

Citește cu atenție textul:

Era odată un împarat puternic și mare și avea pe lângă palaturile sale o grădină frumoasă,bogată de flori și meșteșugită nevoie mare! Așa grădină nu se mai văzuse până atunci, p-acolo. În fundul grădinei avea și un măr care făcea mere de aur și de când îl avea înflorind,crescând și pârguindu-se, venea oarecine noaptea și le fura, tocmai când erau să se coacă. Toți paznicii din toată împărăția și cei aleși ostasi pe care îi pusese împăratul ca să pâdească n-au putut să prindă pe hoți.

– Tată, am crescut în palaturile tale m-am plimbat prin astă grădină de atâtea ori și am văzut roade foarte fruoase în pomul din fundul grădinei, dar n-am putut gusta niciodată din ele. Acum au dat copt, dă-mi voie ca nopțile astea să păzesc eu insumi, și ma prinz că voi pune mâna pe acel tălhar care ne jertfește. (Petre Ispirescu – Prâslea cel voinic și merele de aur)

 

1. Împarte textul pe fragmente și scrie ideile principale.

_________________________________________________________
_________________________________________________________
_________________________________________________________
_________________________________________________________
_________________________________________________________

 

2. Scrie sinonime (cuvinte care au înțeles asemănător) pentru cuvintele:

palat – ____________, tâlhar – ____________, ostași – ________________

 

3. Scrie câte un cuvânt cu sens opus (antonim) pentru fiecare din cuvintele:

frumusețe -_______________, niciodată – _________ puternic – _________

 

4. Alcătuiește două enunțuri în care cuvântul „mare” să aibă înțelesuri diferite. Precizează ce parte de vorbire este în fiecare situație.

_________________________________________________________
_________________________________________________________
_________________________________________________________

 

5. Selectează adjectivele din primul enunț. Precizează care sunt substantivele a căror însușire o arată.

_________________________________________________________

_________________________________________________________

 

6. Înlocuiește expresia subliniată din construcția „mere de aur” cu adjectivul potrivit.

__________________________________________________________

 

7. Scrie enunțuri în care să folosești cuvintele : cel, ce-l

__________________________________________________________
__________________________________________________________

 

8. Înlocuiește expresia „meșteșugită nevoie mare” cu un adjectiv.

__________________________________________________________

 

9. Scrie adjectivele care se pot forma de la substantivele:

vrednicie-__________

umezeală – _________

lumină – ___________

adâncime – _________

câldură – ___________

mătase – ___________

bunătate – __________

blândețe – __________

hârnicie – ___________

 

10. Analizează următoarele adjective din text : puternic, bogată

_________________________________________________________
_________________________________________________________

 

11. Scrie la numărul plural următoarele adjective:

cenușiu – ___________

plumburiu – _________

aurie – _____________

vișinie – ____________

AnnaE
#1

Adjectivul – fișă de lucru

 

Citește cu atenție textul:

„Cică într-o iarnă, pe când zăpada cădea din înaltul nemărginit al cerului, în fulgi mari și pufoși, o împărăteasă sta într-un jilț și cosea lângă o fereastră cu pervazul negru, de abanos. Și cum cosea ea așa, aruncându-și din când în când privirile la ninsoarea ce se cernea de sus, se întâmlă să se înțepe cu acul în deget și picături de sânge căzură în zăpadă. Roșul sângelui arătă atât de frumos pe albul zăpezii, că împărăteasa încântată se gândi în sinea ei: „Ce n-aș da să am un copil alb ca zăpada, roșu ca sângele și cu părul negru ca abanosul” (Frații Grimm – Albă ca Zăpada)

 

1. Scrie ideea principală a fragmentului citit.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

2. Transcrie comparațiile folosite de scriitor.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

3. Scrie cuvinte cu acelși înțeles (sinonime) pentru cuvintele:

 

jilț____________________
zăpadă__________________
împărăteasă_____________
copil___________________

 

4. Scrie cuvinte cu sens opus (antonime) pentru adjectivele:

 

harnică_________________
depărtat________________
trist___________________
înalt___________________
limpede_________________
alb_____________________

 

5. Alcătuiește un enunț în care verbul „a cerne” să aibă alt înțeles decât cel din text.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

6. Selectează adjectivele din text împreună cu substantivele a căror însușire o arată. Subliniază adjectivele.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________

 

7. Precizează genul adjectivelor „mari”, „negru”.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

8. Analizează adjectivele : „pufoși”, „alb”.

__________________________________________________________
__________________________________________________________

 

9. Ce sunt ca părți de vorbire, cuvintele subliniate în construcțiile:
„roșul sângelui”, „albul zăpezii”
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________

 

10. Transcrie enunțurile de mai jos, schimbând locul adjectivului.

a) „I-e rușine de

copii_______________________________________________________
Că din mugurii aurii_______________________________________________________
I-au ieșit, în loc de flori_______________________________________________________
Mâțișori____________________________________________________
(Otilia Cazimir – Mâțișorii)

 

b) Cenușiii nori prevesteau furtună
____________________________________________________________________________________________________________________

 

c) Nori plumburii se adunaseră pe cer.
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Succes !!!