Conversatia este o metoda didactica stimulativa , deoarece ofera posibilitatea elevilor de a participa la realizare .
Conversatia – consta intr-o suita de intrebari ale profesorului urmate de raspunsurile elevilor . Prin folosirea gandirii elevii gasesc solutii , raspunsuri la intrebari , apelul la cunostintele acumulate permite posibilitatea de a se crea o legatura mentala intre informatiile dobandite anterior si cele care se vor dobandi .
Converastia poate fi de mai multe tipuri :
Conversatia euristica – porneste de la cunostintele anterioare pentru a ajunge la altele noi prin solicitarea inteligentei , spontaneitatii si curiozitatii .
Conversatia examinatoare – este folosita ca metoda de evaluare orala .
Conversatia de consolidare si sistematizare – elevul asculta intrebarile profesorului readucandu-si aminte , regandind si reorganizand cele invatate . Aceasta metoda este folosita cu precadere la lectiile de recapitulare .
Conversatia trebuie sa respecte anumite conditii pentru ca rezultatul sa fie pozitiv si anume :
- Claritatea si precizia in formularea intrebarilor .
- Respectarea logicii punerii intrebarilor.
– Sa nu sugeram raspunsul prin intrebarile pe care le punem .
– Sa fie solicitata inteligenta .
– Sa stimuleze curiozitatea si spiritual critic .
– Sa nu solicite sau sa accepte raspunsuri monosilabice de tip ,,da sau nu “
– Intrebarile care trebuiesc puse , nu trebuie sa puna dificultate elevilor .
– Tonul folosit de profesor sa nu fie autoritar , acceptandu-se si formele de raspuns alternative .
– Sa formuleze o noua intrebare numai dupa ce s-a primit raspunsul la cea anterioara
– Intrebarile puse de profesor trebuie sa aibe rolul de a stimula ,analiza , sintetiza, comparatia ,abstractizarea ,generalizarea .
In activitatea didactica sunt folosite mai multe forme ale conversatiei intre care :
Discutia – care este un schimb reciproc de idei si informatii.
Dezbaterea – este mai complexa decat discutia , deoarece priveste subiecte controversate in care nu s-a format inca un raspuns oficial .
Conversatia inversata – in care elevii pun intrebarile si profesorul ofera raspunsul .
Metoda conversatiei – este folosita pentru ca permite elevilor sa participle la realizarea lectiei , dar nu trebuie folosite in exces , deoarece riscam indepartarea de la subiectul principal si ruperea fluxului coerent al informatiei . Raspunsurile elevilor trebuie sa fie clare , corecte , complexe si argumentate .
Demonstratia – este metoda prin care profesorul in baza unui suport de tip harta , plansa, textul istoric,etc. sau pe baza unor argumente logice ,demonstreaza realitatea unei afirmatii sau a unui fapt istoric .