Nume………………………………………
Clasa……………………………
FIŞĂ DE LECTURĂ
Opera epică
Nunta Zamfirei de George Cosbuc
1. Trăsăturile operei epice : Ca specie literara „Nunta Zamfirei” este o balada culta,cu o desfasurare epica evidentiata,atat de clar relevata,incat pot fi identificate chiar momentele subiectului.
2. Prezentarea pe scurt a subiectului (rezumat) Rolul strofelor de inceput, cu caracter pur narativ, este de a ne introduce in spectacolul nuntii. Cosbuc se simte alaturi de nuntasi, le impartaseste sentimentele si povesteste in graiul lor.
O cunoastem mai intai pe mireasa Zamfira, fiica domnului Sageata, a carei frumusete fizica si puritate morala sunt concentrate in comparatia:
“Si avea o fata – fata lui –
Icoana-ntr-un altar s-o pui
La inchinat”
Acestea explica sirul de petitori din randul carora l-a ales pe Viorel, cel mai drag inimii ei.
Urmeaza apoi momentele propriu-zise ale ceremoniei: raspandirea vestii de nunta, pregatirea de drum a celor invitati si sosirea lor la curtea lui Sageata. Pe cei mai de seama dintre oaspeti poetul ii prezinta prin cateva caracterizari: “batranul Grui”, “Tintes, cel cu tainic rost”, “Bardes, cel cu adapost prin muntii salhui”.
Fetele sunt frumoase ca niste zane, gatite cu “rochii lungi tesute-n flori”, printii “falnici si-ndrazneti” cu haine care “clipeau de argint”. Cu mijlocirea elementelor de basm, poetul obtine o minunata imagine realista. Astfel, in aceste fete si flacai recunoastem pe tinerii de la tara invesmantati in port national romanesc. Numele personajelor apartin lumii taranesti: Zamfira, Viorel, Sanda, Rusanda, Grui, Tintes, Lia, Bardes etc.
Alaiul mirelui este cel obisnuit de la sate. Radvanul lui Viorel, incarcat cu “nanasii”, cu socrii mari si cu nuntasii este insotit de flacai calari, asa-numitii vornici. Semnul de plecare la cununie e dat de “vataf”, personaj nelipsit in nuntile taranesti prin rolul sau bine definit de maestru de ceremonii.
Alaiul se indreapta spre locul de nuntit, spre casa miresei. Intalnirea dintre cei doi tineri prilejuieste realizarea portretului Zamfirei, zugravit in culori vii, precise, care au menirea de a fixa insusirile fizice si sufletesti. Poetul insusi se arata uimit in fata frumusetii Zamfirei si cauta sa-l convinga si pe cititor, declarand:
“Frumoasa cat eu nici nu pot
O mai frumoasa sa-mi socot
Cu mintea mea”.
Este o atitudine lirica, exprimata direct, prin superlativul absolut.
Hora propriu-zisa este descrisa magistral, vizual si auditiv, intr-un tablou plin de miscare. Imaginea initiala consta in miscarea simetrica a dansatorilor cu pasi numarati spre stanga si spre dreapta, dupa o regula cunoscuta a dansului.
Urmeaza jocul mainilor care se prind si se desprin in aceeasi cadenta maiestuoasa, pregatind cercul horei. Poetul obtine efecte artistice deosebite prin folosirea verbelor cu valoare dinamica, repetitiva (“se prind”, “se desprind”, “s-aduna”, “se intind”) dand senzatia de vesnic repetabil. Ultimele versuri surprind ritmul sacadat al jocului ajuns la final.
Urmeaza, bineinteles, ospatul ca a durat “patruzeci de zile-ntregi”. Personajele, oaspeti rari din “nouazeci de tari”, intregesc atmosfera hiperbolica.
Proportiile veseliei depasesc sfera trestra, caci pana si “soarele mirat sta-n loc / Ca l-a ajuns si-acest noroc / Sa vada el atata joc / Pe-acest pamant”. Personificarea astrului zilei este o modalitate specifica basmului fantastic popular.
In sfarsit, la masa imbelsugata, Mugur imparat “cu paharul plin in maini” rosteste urarea traditionala.
3. Personajele
-principale trăsături morale : Zamfira-puritatea morala
Viorel
-secundare: Domnul Sageata
-alte personaje (colective, episodice, pozitive, negative, fantastice, reale etc.) Sanda, Rusanda, Grui, Tintes, Lia, Bardes
4. Motivează de ce te-a impresionat opera! Ne sunt prezentate obiceiurile strabune care se mostenesc din stramosi si sunt de o frumusete rara.